7 Ağustos 2014 Perşembe

Etoburun Vegan Güncesi 1 (4 - 7 Ağustos 2014)

Yeşil Gazete'ye yerel çevre muhabirleri bulmak için yollara düştük (ayrıntılı bilgi için tklynz)

Buluşmaların ilk günü (4 Ağustos Pazartesi), Mersin 7Renk LGBT Derneğine doğru vegan arkadaşım Büşra ile yol alırken birdenbire aklıma geldi. Ben bu seyahat süresince (4 ila 28 Ağustos arası) dolaşacağımız tüm illerde (Mersin-Adana-Nevşehir-Gaziantep-Hatay-Van-Batman-Mardin-Diyarbakır-Dersim) zaten her halükarda yol arkadaşımın tercihine saygı duyup onunla birlikte vegan seçeneği olan ev/cafe/büfe/restoran/yemek yenen her yer peşinde koşturacağım. E, madem öyle, o zaman ben de bu seyahat süresince vegan beslenmeyi deneyimleyeyim, bu deneyimlerimi paylaşayım. Böylelikle "vejateryen olabilirim ama vegan olmak bana göre değil be abi" diyen bir etoburun gözünden veganlığı değil belki ama (o çok başka bir kültür imiş, Büşra söyledi, "vegan deme alper, vegan beslenme de, çünkü vegan dersen içine kılık kıyafete, hayvan deneyleri vbn birçok etmen girer diye uyardı) vegan beslenmeyi hem anlamaya hem de anlatmaya çalışayım.

GÜN 1 - 4 Ağustos 2014 Pazartesi - Mersin

Kararı aldım, Büşra ile birlikte ilk buluşma için Mersin LGBT 7Renk'e yollandım.
Buluşmayı, projeyi, derdimizi (ama çok hoş bir dert elbet bu) anlatırken konu döndü dolandı "veganlık" meselesine geldi
7Renk'in avukatı Cansu, bana dönüp, "Sen de mi vegansın?" dedi
Telaşla yanıtladım, "Aslında eşşek gibi etoburum ama bu proje seyahati süresince vegan olmaya gayret edeceğim, bakalım nasıl olacak" diye yanıtladım.

"Sen de mi vegansın?" diye soran Cansu'nun gökkuşağı topuklusu ilk buluşmamıza damga vurdu desem yeri
Fotoğrafı çeken Gizem'in de emeğini inkar etmek olmaz tabi

Buluşma sona erdiğinde 7Renk'teki arkadaşlara vegan besin alabileceğimiz olası mekanları sorduk.
Benim aklımda bir süre önce gene 7Renk'te iken tecrübe ettiğim Tarsuslu Murat Usta'nın Yeri'nden gelen karışık çorba vardı
Enfesti lezzeti
Sadece çorba içerek (aslında ona "çorba yiyerek" demem lazım) karnımın doyacağına daha önceden ihtimal vermezdim.
Ve fakat, karışık çorba adı üstünde karışıktı, ette vardı tavukta bilimum nebatatta
Baştan kaybetti
Derken imdadımıza 7Renk'ten arkadaşlar yetişti.
Orda humus çorbası da varmış, onu içebilirmişiz.
Bu veganlık, daha doğrusu vegan beslenme, öyle, "ha, tamam o zaman" işi değil yalnız
Her şeyi ince ince sorgulamak
İçinde ne var
Neresine ne katmışlar konusu günün her saati, saatin her dakikası didiklenmek zorunda
"Humus Çorbası" önerisine karşı çıktı Büşra
"Çorbayı tereyağı ile yapıyor olmasınlar" dedi
Sonunda Tarsuslu Murat Usta'nın yerinde humus çorbasının yanısıra sade humus'unda servis edildiğini öğrenince ikna oldu.

Tarsuslu Murat Usta'nın Yeri'nde Mercimek Çorbası ve Humus

Pasta Evi'nden un kurabiyesi ile neskafeli kurabiye
Buluşmadan çıktık
Derneğe çok yakın olan mekana (Özgür Çocuk Parkı'ndan Dondurmacı Halil'e doğru giderken hemen sağda) vardık
Garson Eşref'e ayak üstü vegan olduğumuzu, bu veganlığında ne anlama geldiğini aktardık.
Şıp diye anladı
Hayvansal ürün ihtiva etmeyen seçenekleri sıralamaya başladı.
Mercimek Çorbası ve Humus'ta karar kıldık.
Elim ekmeğe giderken Büşra müdahale etti.
Beyaz Ekmek'ten emin değilmişiz, sorgulamamız lazımmış.
Bir kez daha Eşref'e danışıldı.
Eşref'e itimat edilip ekmeğe yumulundu.
(Not: Büşra şimdi yazıyı okuyor. Yanlış anımsıyor imişim. Yumulunmamış, Emin olmayınce yememişiz. Lan yoksa bende hafıza kaybı mı başladı hafiften, anvrz)
Hemen karşımızdaki "Pasta Evi"ni gösterip
"Tatlı da yiyelim mi?" dedi Büşra ve ordan da "gene vegan sorgulamalarını gerçekleştirdikten sonra" un ve neskafeli kurabiyeler ile geri geldi

Amatör Balıkçılar Derneği'ne sade kahve içmeye giderken Dikenli İncir

Tarsuslu Murat Usta'nın Yeri'nden, sahildeki Amatör Balıkçılar Derneği'ne çay içmeye giderken karşımıza çıkan dikenli incir fırsatını da kaçırmadı Büşra

Gün 2 - 5 Ağustos 2014 Salı - Mersin / Adana

İkinci buluşma yerimiz Adana'da Genç Engelliler Gençlik ve Spor Derneği'nde idi
Sabah kahvaltı hazırlığında iken az daha ilk fireyi veriyordum
Vegan kahvaltı tabağına sakin sakin peynirleri koyarken bakışını yakaladım Büşra'nın
Peynir de yoktu değil mi demedim tabi
Aynı sakinlikte peyunirleri yerlerine iade ettim.

Bizim ev Mersin merkeze de 1 saat mesafede olduğundan, Adana merkeze 45 dk mesafedeki Genç Engelliler Gençlik ve Spor Derneği'ne erişmemiz 3 saati buldu (Otobüs - Tren - Otobüs yolu ile)

Mersin - Adana treni
İlk buluşmada olduğu gibi Adana'da da konu bir yerde veganlığa, vegan beslenmeye, vegan felsefeye dayandı
İnsanlar (onlara ben de dahilim aslında) veganlığı tam bilmeselerde (ya da doğrusunu söyleyeyim "anlam veremeselerde") anlamaya çalışıyorlar
Bu nedenle hazır vegan bir kişi karşılarına çıkınca bunu sorgulamaya başlıyorlar
Genç Engelliler'de de az kalsın bir kazaya uğruyordum
Dernekten Halil, krik krak mahiyetinde Eti Kraks almış bakkaldan, onu ikram ediyordu herkese
Ben de bir iki çubuk almak üzere iken Büşra uyardı
Her daim etiketi okumamız lazımmış
Eti Kraks türü krik kraklarda ise etiketi okumaya bile lüzum bulunmazmış, vegan besleniyorum diyor isen o da olmazmış

Halil'in ikram ettiği Eti Kraks da olmazmış
Genç Engelliler Derneği'nde konu konuyu açtı
Sohbet sohbeti tetikledi derken saat baktık 20:00'ye yaklaşmış
Ve biz kahvaltıdan (Peyniri azad ettiğim kahvaltı, anımsatırım) kelli hiçbir şey yememişiz
Lakin garip şekilde açlık hissetmiyordum
Ama Büşra artık yemek yememiz gerektiğini söyledi.
Genç Engelliler'de drama eğitmeni olarak görev yapan Meriç bizi istasyona bırakırken, vegan seçeneği olan yerlerin ev yemekleri sunan işletmeler olduğunu söyleyip bildiği bir tanesini kabaca tarif etti.

Adana'da akşam 20:00'de, Ziya Paşa Bulvarı'ndan Cemal Paşa Bulvarı'na doğru yol alarak vegan seçeneği olan yer aramaya başladık.
Ev yemekleri sunan yerler o saatte açık olmazmış, daha ilk etapta onu öğrendik
Orası olmaz, burada bulunmaz derken gittikçe istasyondan uzaklaşmaya başladık.
E, ben ortopedik engelliyim, attığım her adımı hesap etmem de lazım, hafiften sinir katsayımda seyirmeler başladı tabi.
Böyle böyle vegan bir şeyler yiyebileceğimiz mekan ararken Büşra, "Buralarda Kebabçı var mıdır?" demesin mi!
Nasıl yani dedim
Kebapçıya gidip sadece kebabın yanında sunulan ve vegan olduğu kuşku götürmeyen aperatifler ile karnımızı doyurabilirmişiz
E, güzelim dedim, baştan bunu niye söylemeyip beni böyle dolandırıyorsun
Adana'dayız, burada her yer Kebapçı!
O andan itibaren insanlara Kebapçı sormaya başladık
Bu sefer de sana Kebapçı bulunamasın mı
Biz git gide şehrin içlerine doğru yol alıyoruz İstasyonun tam tersi istikametinde
Adana Maki'de  "Soya Fasulyeli Çin Pirinçli Salata" yedik
Salatalar gelmeden ordövr niyetine masaya konulan minik zeytinyağı tabağına dalmam takdire şayandı
İşte bu da o minik zeytinyağı tabağı
Sepetteki ekmekleri araştırdık, soruşturduk
İkna olmayınca tüketmeme kararı aldık
Bir yerde Maki adında çok şık bir restoran bulunca daldım içeriye
Ama burası Kebapçı değilki diyen Büşra'yı, e zaten bizim de Kebapçı ile işimiz yok diye ikna ettim
Orada "Soya Fasulyeli Çin Pirinçli Salata" yedik
Salatanın içindeki galetaların nev'ini sormak istedi Büşra
Bize servis yapan garsona galetanın içinde süt bulunup bulunmadığını sordu
Hemen bakıyorum diyen garson dönünce,
"Ustamıza sorduk, büyük ihtimalle bulunmadığını söyledi
Merkezimizi aradık ama bu saatte sanırım çıkmışlar, kimse telefonu açmadı" diye yanıtladı sualimizi
Her ihtimale karşı galetalara dokunmadık

Tren ile Mersin'e yol alırken trenin içinde ezme (bir tür bastırılmış kuruyemiş) satan seyyar satıcı abiden ezmeler de götürdük Büşra'nın, "ha, tamam, bu olur" ok'inden sonra

Gün 3 - 6 Nisan 2014 Çarşamba - Mersin

Nevşehir'e kadar (8 - 9 Ağustos) buluşma yoktu
Arada gitmeyi planladığımız Kayseri'yi Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde bağımsız gözlem yapma sorumluluğum nedeni ile iptal etmiştik.
Büşra'dan ayrı Mersin İHD'ye (İnsan Hakları Derneği) gittim seçim gözlemi toplantısı için
Toplantı sonrası Olga ve Nihal ile daha önce de ziyaret ettiğimiz ve "Karışık Atom"unu çok sevdiğimiz büfeye gittik
Atomlarımızı, ardına çaylarımızı içtik
Olga işi olduğunu söyleyip yanımızdan ayrıldı
Nihal kendine kaşarlı tost söyledi
Yarısıı koparıp bana ikram ettiğinde "ı, ıhh" dedim
Proje müddetince vegan olacağımı zaten sohbet esnasında aktarmıştım
"Ye sen ye, Büşra nerden bilecek?" dedi Nihal
Onun bilip bilmemesi önemli değil dedim, ben bileceğim ya, o kafi.
Olga ve Nihal beni haklı "Vegan Beslenme" yolumdan döndüremediler !!!
Ordan ayrılıp kız arkadaşım Elif ile buluşmak üzere Amatör Balıkçılar Derneği'ne geçtim
Elif gelince de Mersin Sahil'de sıra sıra dizilen balık ekmek yenebilen teknelerden birine
Balık ekmek söyledi kendisine Elif
Bense bira ile yetineyim dedim
Hem öğlen hem de akşam yemeğimi takdim ederim!
Sonra birden aklıma biranın yanına kuruyemiş de isteyebileceğim müthiş fikri geldi
3 bira ile iki kuruyemiş kasesi götürdüm

Gün 4 - 7 Nisan 2014 - Perşembe - Mersin

Günü evde geçirdim
Kahvaltıda salçalı zeytinyağlı zeytinli bir karışım
Bir de Büşra'nın hazırladığı patlıcanlı, sarmısaklı, soğanlı bir şeyler yedim
Bunların tam bir adı yok aslında
Onu ona, bunu buna katıyorsun sana yemek oluyor
Kahvaltı sağlamdı ama hakkını teslim etmem lazım
Öğlen de buzlukta annemin önceden haşlayıp oraya istiflediği fasulyeleri çıkardım
-Bu noktada benim yemek yapma konusunda zerre tecrübem olmadığını ifade etmem gerekiyor
Şunun şurasında son 2 ya da 3 aydır mutfakta cebelleşen bir insanım
Bunun daha bulaşığı var, çamaşırı var, ev temizliği var vsr
Bir de üstüne vegan beslenme deneyimi de eklendi ki değmeyin keyfime-
Büşra'nın verdiği tarif doğrultusunda haşlanmış ve soğumuş fasulyeli, marullu, salatalı, bol limonlu, bol zeytinyağlı bir salata ziyafeti çektik
Salçalı bir şeyler ile Patlıcanlı bir şeyler sabahtan artmıştı
Onlardan da faidelendik
Fasulye salatasının fotoğrafını çekmeyi atlamışım
Kahvaltıdan başka bir enstantane ile idare edin
Etoburun Vegan Güncesi'ne başladığım gün şans eseri tartıya çıkmış ve 85 kilo olduğumu görmüştüm
Bakalım 28 Ağustos'da Mersin'e geri döndüğümde durum ne olacak

İlk 4 gün için şunları söyleyebilirm
Öyle çok fazla açlık hissetmedim (şu an karnım zil çalıyor ama bu daha kahvaltı yapmamış olmamla ilgili)
Veganlık sadece onu yemem, bunu da istemem mevzusu değil daha çetrefil bir konu
Eti, hayvansal gıdayı ve galiba nefreti hayatından çıkarma süreci
Adana'da veganlık tartışması sırasında Büşra, niye süt, yumurta vsr tüketmiyorsun sorgusu esnasında hayvanlar içinde de ezilenin dişi hayvanlar olduğunu belirtmişti
Sonra kendi aramızda yaptığımız gene bu konulu sohbette ise yumurta yapma imkanı bulunmayan erkek civcivlerin doğdukları anda öldürüldüklerini anlattı
Veganlığın amentüsü sorgulamak, didiklemek, emin olana kadar sualden vazgeçmemek
Ve bittabi aldığınız her ürünün etiketini okumak
İşte bu yüzden Biskrem yiyemezmişiz !!!
Benim vegan beslenme serüvenim -umarım- devam edecek
Sizlerden de öneriler beklediğimi sanırım söylememe sanırım gerek yok
Öneriler, düşünceler, eleştiriler ve diğer her şey için mail adresim anavarrza@gmail.com

#anavarrza

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder